دردسرهای عظیم راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی

   نویسنده: شهاب الدین برادران
1399/04/18
این روزها همه به فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی افتاده اند، ولی چون نمیدانند دقیقا از کجا و چطور باید شروع کنند به موفقیت نمیرسند و همان اول راه خود را شکست خورده می‌بینند. در این مطلب قصد داریم مراحل راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را باهم مرور کنیم.

 

به اشتراک بگذارید: 
 

خیلی ها این روزها با توجه به درآمدهای افسانه ای که از فروشگاه های اینترنتی بیان می شود، روی آوردن مردم به خرید از طریق اینترنت، بازدید فوق العاده و روزافزون سایتهای فروشگاهی و مزیت هایی که این مدل از کسب‌وکار دارا هستند به فکر ایجاد یک فروشگاه اینترنتی می‌افتند. اما معمولا این افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند، یا می‌خواند یک فروشگاه خیلی بزرگ مثل دیجی کالا راه بیاندازند و یا درهمان مرحله اول در خود توان رقابت با فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی را به دلایل مختلف نمی‌بینند و در توجیه خود می‌گویند: "آخر چطور می‌شود با دیجیکالا با آن قدرت، سرمایه و سابقه رقابت کرد!"

ما اینجا‌اییم که به شما بگوییم هر دو در اشتباه هستند هم گروه اول و هم گروه دوم

نگاهی به این آمار بیندازید:

65 میلیون تعداد کابران مشترک اینترنت در ایران است.

74 میلیون کاربر موبایل در ایران داریم.

59 میلیون کاربران موبایل از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند.

و فقط:

 حدودا 50 هزار سایت فعال در ایران داریم که دارای نماد تجارت الکترونیک هستند!

این وبسایت های فروشگاهی خیلی هم قوی فعالیت نمی‌کنند و همه شبیه هم هستند، یعنی سایت‌هایی که بدون هیچ استراتژی صرفا مدل کسب و کار هم را کپی کردند با این حال برای یک بازار با 65 میلیون کاربر خیلی خیلی کم است.

هنوز هم می‌توان فروشگاه اینترنتی ایجاد نمود و هنوز هم می‌توان به درآمدهای نجومی از این طریق دست پیدا کرد. نیازی نیست به شبیه شدن به دیجی‌کالا و یا ورود به همه ی عرصه‌ها باشید، فقط کافیه تمرکز کنید و خودتان باشید، فقط کافیه طبق اصول و قواعد درست وارد این عرصه شوید، انسان می‌تواند هر غیر ممکنی را ممکن کند. در این مقاله قصد داریم شما را راهنمایی کنیم که چطور یک فروشگاه اینترنتی پول ساز بسازید.

 

 

ایجاد فروشگاه اینترنتی از اولین قدم 

تکنیک ‌هایی برای ورود به عرصه فروشگاه‌ های اینترنتی

 

1-      هدف گذاری کنید

مثل تمامی کارهای زندگی شما باید برای آن هدف و برنامه ی مشخصی داشته باشید. اگر می‌خواهید همانند این همه فروشگاه بدون هیچ تدبیری صرفا به دلیل که بازار خوبی است شما هم سایت بزنید و برای مدتی وارد این عرصه شوید و هنوز آن را جدی نگرفته اید بهتر اصلا وارد نشوید.

دقیقا مشخص کنید هدف شما از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟

 چه نوع نگاهی به آن دارید، فقط می‌خواهید به سرعت کسب درآمد کنید؟ و یا یک برنامه طولانی مدت برای آن دارید؟

در کدام حوزه می‌خواهید فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید؟

 آیا بررسی کردید که بازار هدف شما چقدر تمایل به خرید آنلاین دارد؟

رقبای شما در حوزه ای که انتخاب کردید چه کسانی و با چه قدرتی هستند؟

 

2-      با تخصص خود به پیش برانید

کسب و‌ کار های اینترنتی در حال تخصصی شدن هستند. فروشگاه های اینترنتی بزرگ که در دسته بندی های زیاد فعالیت می کنند در دسته‌های اختصاصی ضعیف کار می‌کنند و مشتریان به دنبال افراد متخصص در هر زمینه هستند. در دنیای مجازی هم مثل دنیای واقعی افراد به دنبال خرید از فروشگاه های تخصصی هستند مثلا شما برای خرید ساعت در دنیای واقعی به یک عطر فروشی مراجعه می‌کنید و یا فروشگاهی که همه چیز و عطر میفروشد !؟ بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند که برای خرید یک محصول از یک فروشگاه اختصاصی خرید کنند. تخصصی شدن وبسایت‌های فروشگاهی باعت می شود مشتریان زودتر به آنها اعتماد کنند. پس اصلی ترین ویژگی‌ای که شما می‌توانید در این رقابت به آن برای دست‌یابی به موفقیت تکیه کنید تخصص شماست.  

در چه حوزه‌ای متخصص هستید؟

چه محصولی را می‌توانید برای فروش آنلاین  با حداقل قیمت رقابتی و بالاترین کیفیت تامین کنید؟

شاید در آینده وارد عرصه‌های دیگر هم بشوید اما حتما حتما کار خود را با یک تخصص آغاز کنید هم به دلایلی که ذکر شد. هم به خاطر اینکه شما احتمالا یک نفره و با یک تیم کوچک میخواهید شروع کنید، پس گسترگی فعالیت باعث می شود نتوانید موفق باشید و هم برای تولید محتوا و سئو وبسایت وقتی به طور تخصصی وارد شوید خیلی سریع‌تر و راحت‌تر می‌توانید بهینه سازی آن را انجام دهید.

 

3-      بازار هدف را نشانه روید

همانند انتخاب یک محصول و تخصصی کردن حوزه فعالیت بازار هدف خود را نیز متمرکز کنید و درآن حوزه و بازاری که مشخص کرده‌اید تبدیل به یک برند بشوید. راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی مخصوص یک شهر می‌تواند بسیار سریع شما را در آن شهر مطرح کرده و سرعت در خدمات‌دهی ویا ارسال کالا‌ را موجب شود. نگران این نباشید که گستردگی کارتان کم هست برای همیشه که قرار نیست در همان سطح شهر و تعداد سفارشات محدود باقی بمانید، شما پس از ارائه خدمات مناسب و با کیفیت و دریافت بازخوردهای مثبت، زمانی که برند خود را تثبیت کردید، می‌توانید به مرور شهرها و منطقه‌های اطراف خودتان را نیز تحت پوشش قرار دهید و به گستردگی کسب و کارتان بپردازید.

 

4-      همه آن چیزی که دنبالش هستید در سئو بدست آورید.

شما صرف ایجاد یک فروشگاه اینترنتی کار خاصی نکردید، کار تازه از وقتی شروع به سئو یا به اصطلاح بهینه سازی برای موتور های جستو و جوگر کنید شروع خواهد شد. ما یک چک لیست کامل برای سئو سایت آماده کرده ایم، که برای یک سئو کامل میتوانید از آن بهره ببرید.

مقاله : چک لیست سئو

5-      محتوا فرمانرواست !

شما برای وبسایت و محصولات شروع می کنید به طور تخصصی به نوشتن و انتشار مقاله، این کار مزیت های بسیار زیادی دارد. هم راهی برای این است که مشتری از میزان تخصص شما آگاه شود و هم به مرور باعث ایجاد اعتماد به وب سایت فروشگاهی شما خواهد شد.

 بازاریابی محتوایی شما نباید صرفا برای محصولات‌تان باشد. شما می‌توانید هرگونه مقاله‌ای مرتبط با حوزه کاری را در قالب مقاله‌های ۱۰ عنوان برتر، اخبار جدید در حوزه ی کاری خودتان ، راهنمای خرید،مقاله هایی که به پرسش "چگونه ...؟" مخاطب پاسخ میدهند، بررسی و مقایسه چند محصول،  و… در قسمت وبلاگ سایت فروشگاهی خود منتشر کنید تا مخاطبین به‌خوبی با شما و محصولات شما آشنا شده و راحت‌تر بتوانند خرید کنند.

 

 

6-      مشتری را مال خود کنید!

مشتری همه‌ چیز است، تمام دارایی ارزشمند یک فروشگاه اینترنتی. اگر راضی باشد باز هم از شما خرید می‌کند. اگر خیلی راضی باشد شما را به دوستان و آشنایان خود پیشنهاد می‌دهد. اگر شما دوستان او را هم راضی نگه دارید، آنها هم می‌شوند معرف شما و این دایره هر روز بدون هیچ هزینه ای اضافه ای از جانب شما از طریق بازاریابی دهان ‌به ‌دهان تبلیغ خواهید شد و بزرگ‌تر می‌شود. اما نه با مشتری عادی که خودش طبق جست و جو به شما رسیده بلکه به مشتری ای که به واسطه ی دوستش معرفی شده و به مقدار اعتماد و اعتبار دوستش به شما و برندتان مطمئن می شود.

اولین قدم برای کسب رضایت مشتری پیشنهاد یک قیمت منصفانه است. بعد از آن رائه خدمات آموزش و پشتیبانی اگر محصول شما به گونه ای باشد که به اینها نیاز داشته باشد. ارائه کد‌های تخفیف و تخفیف‌های مناسبتی می‌تواند انگیزه خوبی برای جذب یک مشتری باشد. نباید پس از خرید مشتری را رها کنید.

همچنین در شروع کار به دلیل کم بودن تعداد سفارش‌ها می‌توانید پس از خرید با مشتری‌های خود تماس کرده و نظرشان را بپرسید. دریافت بازخورد و رفع عیب‌های احتمالی بسیار می‌تواند برای شما موثر باشد. اگر با مشتری تماس بگیرید و مستقیم با آن صحبت کنید، در اولین مرحله به آن احترام گذاشته و نظر او را با ارزش می‌شمارید و سپس احساس خوبی را درون آن شخص ایجاد می‌کنید. اگر مستقیما این کار را انجام نمی‌دهید، ارسال ایمیل نظرسنجی می‌تواند کاربردی مشابه برای شما داشته باشد. ارائه خدمات ویژه برای مشتریان همیشگی و ارسال کدهای تخفیف می‌تواند آنها را از یک مشتری به یک طرفدار تبدیل کند و هر موقع که یک کسب و کار توانست این کار را انجام دهد، یعنی موفق بوده و موفق عمل کرده است.

 

7-      سایت خود را مشتری پسند کنید

اگر شما یک فروشگاه فیزیکی افتتاح کنید برای آن دکور میزنید و کلی اعمال سلقیه برای قسمت های مختلف آن . وبسایت خود را هم جور یبچینیید که مشتری را جلب کند و مشتری تمایل داشته باید زمان بیشتری را در سایت شما بماند. ضمن اینکه وبسایت شما باید یک وبسایت کامل از نظر امکانات فروگاهی باشد امکاناتی مثل جستجوی پیشرفته، مقایسه محصولات، شیوه های ارسال، پیشنهادات شگفت انگیز و ..... جزء ملزومات هر فروشگاه اینترنتی است.

اگر مشتری به سایت شما مراجعه کرد آیا به راحتی کالای خود را پیدا خواهد کرد؟

آیا اطلاعات کامل و مفیدی از کالا و محصولات را بدست خواهد آورد؟

آیا می تواند کالا را به لیست علاقمندی های خود اضافه کنید تا بعدا که قصد خرید داشت نیاز به جستجوی مجدد نداشته باشد و محصول را از لیست علاقمندی های خود بخرد؟

آیا میتواند بین کالایی که میخواهد مقایسه انجام دهد؟

 همه این ها را ما برای شما در فروشگاه ساز سپهر مهیا کرده ایم، همین الان به طور رایگان فروشگاه خود را بسازید.

8-      بگردید دنبال باگ ها

بگردید به دنبال جاهایی که از مرحله ی ورود تا خرید سایتتان ضعیف است و یا دچار باگ و مشکل شده. همیشه خود را به جای مشتری بگدارید و راحت ترین مراحل و ساده ترین راه ها را برای او آماده کنید.

 

9-      با مشتری در ارتباط باشید

بعد از خرید از مشتری بخواهید نظر خود را در مورد محصول و کاربرد آن به شما بدهد، این نشانه‌ای از حرفه‌ای بودن شما و جلب اعتماد مشتری است. ضمن اینکه متوجه مشکالات احتمالی که از آن غافل مانده‌اید نیز می‌شوید . هر کاری که لازم است انجام دهید تا به مشتری نزدیک شوید واو را به خرید دوباره از خودتان ترغیب کنید. ارسال هدیه به مشتری در اولین خرید می‌تواند بسیار موثر باشد. اگر هدیه گونه ای باشد که مشتری با استفاده از آن بتواند خریدهای بعدی را به راحتی انجام دهید و مورد نیازش باید که بسیار عالی است. به عنوان مثال برای یک فروشگاه لباس یک بروش سایزها و نحوه درست اندازه گیری سایز و یک متر استاندارد میتوانند هدایای هوشمندی باشند. اگر محصولی که مشتری خریداری کرده است، نیاز به آموزش و یا راهنمایی دارد، می‌توانید آن را به صورت هدیه برای آن ارسال کنید.

یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها استفاده از بازاریابی ایمیلی است. وقتی کاربری از شما خرید می‌کند، ایمیل آن در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی از طریق ایمیل، پیشنهادهای ویژه خود را برای آن ارسال کنید.

مدل‌های جذب مشتریان قدیمی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد به شکل‌های تخفیف‌های فصلی، کد تخفیف در مناسبت‌های خاص، برگزاری مسابقه و اهدا جوایز، نظرسنجی و گیمیفیکیشن است. در پایان توجه داشته باشید که برای رقابت لازم همه مراحل را در نظر بگیرید و صرفا تمرکز بر روی یک مرحله نمی‌تواند ضامن موفقیت شما باشد.

 

10-  پیشنهاد های دیوانه کننده بدهید.

برای محصولاتتان در زیر صفحه مشخصات پیشنهاد های غیر قابل رد شدن قرار دهید. مثلا اگر این محصول را به صورت ست کامل پیشنهادی شما بخرد آن را با ایکس تومان تخفیف خواهید داد. یا با استفاده از امکان پیشنهاد ویژه تایمر معکوس برای خرید قرار دهید با قیمتی تخفیف خورده.

 

11-  از بازوی قدرتمند تبلیغات کمک بگیرید.

در ابتدا روی تبلیغات کم هزینه تمرکز کنید. با دیگر وب سایت های پر بازدید وارد مذاکره شوید و از آنها بخواهید تبلیغ فروشگاه شما را در وبسایتشان قرار دهند. یکی از راه های درآمد وب سایت های پربازدید مثل وب سایت های خبری و وبلاگ های آموزشی همین است.

همچنین در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید اما فراموش نکنید شبکه های اجتماعی تنها برای بیشتر دیده شدن استفاده می‌شوند و به هیچ وجه جای فروشگاه های اینترنتی را نخواهند گرفت. از آنها برای شناساندن برند و جلب اعتماد و افزایش ترافیک ورودی برای وبسایتتان بهره بگیرید.

12-  از ضعف رقبا بهره ببرید

ببینید رقبای حوزه شما در چه چیزهایی دچار ضعف هستند وآنها را نقطه قوت خود کنید. معمولا ضعف‌هایی که باعث ناراحتی مشتریان می‌شود: دیر رساندن کالا، کیفیت پایین بسته بندی، پشتیبانی و پاسخگویی نا‌مناسب و ... است، که حتی فروشگاه‌های اینترنتی بزرگی چون دیجی کالا دچار آن هستند. پس در این شرایط اگر نقطه ضعف رقیب خود را بفهمید و روی آن تمرکز کنید مطمئن باشید به سرعت چشمگیری رشد خواهید داشت.

13-   هر روز به مشتری سلام کنید!

کاسبی های قدیم و روش سنتی به این گونه بود که مشتری هر روز چشمش به فروشگاه در مسیرش می افتاد، این دیدن هر روزه باعث میشد هر موقع به کالایی نیاز پیدا می‌کرد آن فروشگاه به خاطرش میآمد و سراغ آن میرفت. شما هم هر روز به روش های مختلف خود را در معرض دید مشتری قرار دهید. با ارسال ایمیل، پیامک، ارسال نوتیفیکشن، پیشنهاد ویژه، لیست مناسبتی، تبلیغات بنری در سایتهای پربازدید، حضور پر رنگ در شبکه های اجتماعی، تبلیغات محیطی و خیلی از کارهایی که میتوانید انجام دهید تا مشتری هر روز شما و برند شما را ببیند و وقتی نیاز پیداکرد به کالایی که شما ارائه دهنده آن هستید، اولین گزینه برای خرید شما باشید.