9 روش جذب مشتری به فروشگاه اینترنتی

   نویسنده: راسا
1398/05/30
اگر به تازگی یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرده‌اید و به راهکارهایی برای جذب مشتری نیاز دارید، این مقاله همانی است که به دنبالش هستید.

 

به اشتراک بگذارید: 
 

جذب مشتری برای یک فروشگاه اینترنتی تازه راه اندازی شده، از بزرگ‌ترین چالش‌های کسب و کارهای آنلاین به حساب می‌آید. با این حال دانستن اصول کار و بکارگیری آن‌ها می‌تواند تا حدود زیادی مسیر را هموار کند. در ادامه این مقاله، 9 راهکار برای چگونگی جلب اعتماد مردم به خرید از فروشگاه های اینترنتی را بررسی خواهم کرد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به ادامه کار و پیدا کردن اولین مشتریان خود امیدوار شوید.

1. مشتری را با نیروهای انسانی فروشگاه اینترنتی خود آشنا کنید

معمولا مردم در برخورد اول با یک فروشگاه اینترنتی تازه تاسیس شده نسبت به آن بی اعتماد هستند زیرا نمی‌دانند در پشت صحنه آن چه می‌گذرد. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که تا جایی که می‌توانید افراد را با نیروی انسانی شرکت خود به خوبی آشنا کنید.

صفحه درباره ما در وب سایت فروشگاه اینترنتی شما می‌تواند یکی از بهترین قسمت‌ها برای معرفی کسب و کار و کارمندان شرکت باشد. همچنین فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی، باعث می‌شود تا مشتری به واقعی بودن شما اعتماد پیدا کند.

2. جذب مشتری با تولید محتوای خوب

اگر بتوانید در وب سایت فروشگاه اینترنتی خود محتواهای باارزشی تولید کنید، می‌توانید امیدوار باشید می‌توانید امیدوار باشید که در صورت عدم خرید مشتری از وب سایتتان، او دوباره به فروشگاه شما باز خواهد گشت. در چنین حالتی شما این فرصت را در اختیار دارید که با مطالب مفید و منحصر به فرد، مخاطب را در وب سایت خود ماندگار کنید و حتی پیشنهادات جذابی را برای خرید محصولات به او ارائه دهید. به یاد داشته باشید که علاوه بر نوشتن مقالات کاربردی، محتوای تصویری و ویدیویی نیز می‌تواند علاقه مخاطب را به شما افزایش دهد.

3. نشان دهید که امنیت اطلاعات مشتری در اولویت شما است

امنیت یک فروشگاه اینترنتی از مواردی است که حتما باید توجه ویژه‌ای نسبت به آن داشته باشید. از آن‌جایی که هکرها همیشه در حال تلاش برای نفوذ به اطلاعات افراد هستند و یکی از نگرانی‌های مشتریان هنگام خرید اینترنتی ترس از فاش شدن اطلاعات بانکی‌شان است، پس داشتن یک وب سایت دارای گواهینامه امنیتی، به مشتری اطمینان خاطر می‌دهد که اطلاعاتش محفوظ می‌ماند. در ایران فروشگاه های آنلاینی که دارای "ای نماد" یا نماد اعتماد الکترونیکی هستند، می‌توانند در جلب اعتماد مشتری موفق‌تر باشند.

4. داشتن قوانینی جهت مرجوع کردن کالای خریداری شده از فروشگاه اینترنتی

داشتن قوانین مرجوع کردن کالا در فروشگاه اینترنتی، می‌تواند مشتریان زیادی را برای شما جذب کند زیرا معمولا مردم وقتی از داشتن امکانی برای برگرداندن محصولات خریداری شده خود اطمینان داشته باشند، با خیال راحت‌تری خرید می‌کنند.

همچنین برای اینکه بتوانید بهترین خدمات پس از فروش را به مشتریان خود ارائه دهید، بهتر است یک صفحه مخصوص برای توضیح شرایط مرجوع کردن کالا داشته باشید و تمام موارد لازم را در آن صفحه به صورت واضح بنویسید.

5. در دسترس مشتریان خود باشید

بعضی اوقات مشتریان یک فروشگاه اینترنتی تمایل دارند درباره خرید محصولات مورد نیاز خود با فروشندگان مشورت کنند و برای این کار نیز از راه‌های ارتباطی مانند تلفن، ایمیل، ارسال پیام از شبکه‌های اجتماعی و … استفاده می‌کنند. در این مواقع بسیار مهم است که سوالات و درخواست‌های آن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ دهید زیرا در این صورت مشتری احساس می‌کند که برای او ارزش و احترام قائل هستید و به این ترتیب اعتماد بیشتری به شما پیدا می‌کند.

6. جزییات محصولات فروشگاه اینترنتی خود را ذکر کنید

یکی از دلایلی که مردم برای خرید از فروشگاه های آنلاین تردید دارند، عدم امکان دیدن و دسترسی به محصولات از نزدیک است، به همین دلیل نیز بهتر است که شما به عنوان فروشنده تمام مواردی را که مشتری برای تصمیم‌گیری درباره خریدن محصولات خود نیاز دارد را در قسمت توضیحات کالاها درج کنید. اشاره به مواردی مانند ابعاد، وزن، جنس و … می‌تواند کمک زیادی به مخاطب شما بکند.

علاوه بر این، گرفتن عکس‌های باکیفیت از زوایای مختلف یک محصول و در صورت امکان ضبط ویدیو نیز از راه‌هایی هستند که می توانید برای راهنمایی هرچه بهتر مشتری از آن‌ها استفاده کنید.

7. از بلاگرهای شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید

تمامی کسب و کارها در شروع کار خود برای جذب مشتری نیاز به تبلیغات ویژه و حساب شده‌ای دارند و فروشگاه‌های اینترنتی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. یکی از کارهایی که برای تبلیغ محصولات خود می‌توانید انجام دهید، این است که آن‌ها را برای بلاگرها و افراد معروف در شبکه‌های اجتماعی بفرستید تا آن‌ها محصولات شما را معرفی کنند. به این نکته توجه کنید که بهتر است فردی که تبلیغ محصول شما را انجام می‌دهد در همان حوزه کاری مشابه فروشگاه اینترنتی شما باشد. برای مثال اگر شما فروشگاهی برای محصولات آرایشی دارید، تبلیغ محصولات خود را به کسی که در زمینه غذا و آشپزی کار می‌کند نسپارید زیرا در این صورت مخاطبان آن فرد کمتر به چنین تبلیغی توجه می‌کنند.

8. از صفحه سوالات متداول در وب سایت فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید

سعی کنید صفحه‌ای برای وب سایت فروشگاهی خود داشته باشید و به سوالات متداول و معمول مشتریان خود در آن پاسخ دهید. بهتر است نحوه نگارش این صفحه به صورت سوال و جواب باشد و همچنین سوالات را نیز از دید خریدار بنویسید. در این صورت اگر مشتری به این صفحه رجوع کرد، متوجه می‌شود که شما او را از همه لحاظ درک می‌کنید و می‌توانید بهترین خدمات را به او ارائه دهید.

9. موارد کوچک و مشکل دار فروشگاه اینترنتی خود را بررسی کنید

یکی از مواردی که شاید تعداد زیادی از فروشگاه‌ های اینترنتی تازه راه اندازی شده به آن توجه نمی‌کنند، بررسی مراحل خرید در وب سایتشان است، به این ترتیب شما باید به عنوان مشتری وارد وب سایت شوید و تمام عملیات خرید را از اول تا آخر انجام دهید و اگر در بین راه به مشکلی برخوردید خیلی زود نسبت به رفع آن اقدام کنید. در صورتی که فروشگاه اینترنتی شما مشکلی در مراحل خرید داشته باشد و شما از آن بی اطلاع باشید، به محض اینکه مشتری با این مشکل مواجه شود، امکان آن وجود دارد که سایت شما را ترک کند و دیگر نیز بازنگردد.

جمع بندی

تمامی مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم برای جلب اعتماد مردم و جذب مشتریان به خرید از فروشگاه اینترنتی شما بود. با بکارگیری درست این راهکارها می‌توانید امیدوار باشید که اولین مشتریان خود را به زودی پیدا خواهید کرد