انتخاب نام مناسب برای فروشگاه اینترنتی

   نویسنده: راسا
1398/05/26
انتخاب نام مناسب یک مرحله مهم و تاثیرگذار در روند راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی است. بنابراین در این انتخاب باید دقت کافی را داشت و موارد اصولی را در نظر گرفت.

 

به اشتراک بگذارید: 
 

به‌روزرسانی: اردیبهشت 1400

با رونق گرفتن اینترنت و افزایش تعداد کاربران آن در ایران و همین طور سادگی کار در محیط اینترنت، بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان تصمیم به راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی گرفته‌اند. محبوبیت فروشگاه اینترنتی تا حدی در بین مردم افزایش یافته که برخی تولیدکنندگان هیچ فروشگاهی در دنیای غیرمجازی ندارند و تنها از طریق فروشگاه اینترنتی خود به کار فروش محصولات می‌پردازند. با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان ده‌ها مورد از آن‌ها را یافت که به فروش محصولات مختلف می‌پردازند، از خودرو، خانه و لوازم الکترونیک تا پوشاک و لوازم التحریر. یکی از مهم‌ترین نکات و یکی از نخستین مراحل راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی انتخاب نامی مناسب برای آن است. این نام باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا بتواند تاثیر مطلوبی بر کار فروشگاه بگذارد. در این مطلب به ارائه نکاتی می‌پردازیم که در هنگام انتخاب نام فروشگاه باید آن‌ها را در نظر گرفت.

برای رفتن به هر بخش، کلیک کنید:

انتخاب نام مناسب برای فروشگاه اینترنتی

نام فروشگاه آنلاین تنها برای سایت نیست!

شما به‌عنوان صاحب یک فروشگاه اینترنتی، در فضاهای مختلف آنلاین حضور خواهید داشت و باید از آن‌ها برای بازاریابی و فروش استفاده کنید. بنابراین نام فروشگاه شما در همه‌ی آن‌ها دیده خواهد شد:

  • وب‌سایت فروشگاهی: با راه‌اندازی آن، روند فروش و ثبت سفارش به‌صورت خودکار در فروشگاه آنلاین شما انجام می‌شود. نام فروشگاه شما در آدرس دامنه‌ی سایت (مثل sepehrcc.com) قرار خواهد داشت.

آدرس دامنه فروشگاه اینترنتی

  • شبکه‌های اجتماعی: شبکه‌های پرمخاطبی مثل اینستاگرام و تلگرام (کانال و ربات)، محل حضور بسیاری از مشتریان آینده‌ی شماست و از این فضاها باید برای بازاریابی و همینطور فروش استفاده کنید. در این فضاها نیز، نام کاربری (username) شما همان نام اصلی فروشگاه‌تان خواهد بود.

  • ربات‌های جستجوی محصول: اگر وب‌سایت فروشگاهی خود را به سایت‌هایی مانند ترب و ایمالز متصل کنید، برند و نام فروشگاه شما در آن سایت‌ها نیز دیده می‌شود. مثلاً در تصویر زیر، نام فروشگاه‌ها در اپلیکیشن ترب قابل مشاهده است.

نام فروشگاه اینترنتی در سایت ترب

در انتخاب نام فروشگاه اینترنتی، به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اگر چه بسیاری از فروشگاه‌ها بدون صرف زمان آن‌چنانی برای انتخاب نام، کار خود را آغاز می‌کنند، اما نکاتی برای انتخاب یک نام مؤثر، جذب کننده و ماندگار وجود دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تناسب نام فروشگاه اینترنتی با خدمات آن

یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب این نام، تناسب آن با خدماتی است که از طریق فروشگاه ارائه می‌شود. این نام می‌تواند خود به تنهایی معرف کسب و کار شما باشد، به طوری که کاربر یا مشتری با شنیدن آن بتواند حدس بزند که در فروشگاه اینترنتی شما چه محصولی ارائه می‌شود. مثلاً، اگر کسب و کار شما در ارتباط با فروش صنایع دستی است، انتخاب نامی همچون «هفت هنر» می‌تواند دقیقاً این پیام را به کاربر منتقل کند که کسب و کار شما مرتبط با دنیای هنر و صنایع دستی است.

نوآوری در انتخاب نام

در این دنیای شلوغ کسب و کارهای اینترنتی و وجود ده‌ها فروشگاه اینترنتی مختلف، انتخاب یک نام جدید می‌تواند یک چالش و در عین حال بسیار مهم و تأثیرگذار باشد. انتخاب نام‌هایی که از قبل انتخاب شده‌اند یا نام‌هایی مشابه با موارد قبلی، به جذابیت کار شما کمک نمی‌کند. البته در انتخاب نام، علاوه بر نو بودن، این نکته را هم باید در نظر گرفت که اسم‌های عجیب و غیرمتعارف نیز ممکن است تأثیر نامطلوبی بر کار شما بگذارد. بنابراین، اسم انتخابی شما در عین جدید و خلاقانه بودن باید متعارف و دارای مفهوم ساده باشد.

یک نمونه نام‌گذاری خلاقانه، مربوط به یک فروشگاه قهوه‌ است به‌نام «درست». در نگاه اول شاید ساده به‌نظر برسد، اما در عین سادگی، کلمه‌ی «رُست» (Roast) را هم در دل خود دارد، که به برشته‌کاری قهوه گفته می‌شود.

فروشگاه اینترنتی قهوه درست

فروشگاه قهوه‌ی درُست

آینده کسب و کار خود را در نظر بگیرید

بهتر است نامی را انتخاب کنید که جامع باشد و بخش‌های مختلف یک حوزه را پوشش دهد؛ زیرا ممکن است مدتی بعد از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود تصمیم به توسعه آن گرفته و تمایل داشته باشید که محصولات جدید در آن ارائه دهید. تغییر نام یک اتفاق نه چندان دلچسب در کسب و کار است زیرا تا مشتریان بخواهند با نام جدید آشنا شوند و بار دیگر به شما بازگردند ممکن است کار شما مدتی رونق خود را از دست بدهد. بنابراین بهتر است در همان ابتدا نامی انتخاب کنید که تا حد ممکن کلی باشد.

به‌عنوان مثال، شرکت دیجی‌کالا، در ابتدای تأسیس، فقط به فروش کالاهای دیجیتال می‌پرداخته و انتخاب این نام نیز از آن جهت بوده است.

از انتخاب نام‌های بسیاری طولانی خودداری کنید

نشانی کسب و کار شما در اینترنت، نام فروشگاه شماست. آدرسی که شامل یک نام طولانی باشد نه جالب است و نه در خاطر مشتری باقی خواهد ماند. علاوه بر این، امکان وارد کردن نام به صورت اشتباه و پیدا نکردن فروشگاه اینترنتی شما نیز وجود دارد. این موضوع ممکن است مشتری شما را دلسرد کند.

برای فروشگاه نام طولانی انتخاب نکنید

به یاد داشته باشید، فردی که تصمیم می‌گیرد از طریق اینترنت خرید خود را انجام دهد به دنبال سریع‌ترین و آسان‌ترین راه است؛ بنابراین انتخاب نام‌های طولانی و پیچیده برای یک کسب و کار اینترنتی تأثیر مثبتی ندارد. از طرف دیگر هم، نامی انتخاب نکنید که مجبور به مخفف کردن آن شوید. این موضوع نیز به شکل دیگری می‌تواند موجب سردرگمی کاربر و نیافتن وب‌سایت شما شود.

یک نمونه، شرکت ایران رِنتر (rent = اجاره) است که در حوزه‌ی فروش کالاهای قسطی فعالیت می‌کند و طی تغییراتی که سال گذشته در برند خود داشت، نامش به «لِندو» (lend = قرض دادن) تبدیل شد. این کوتاه‌سازی نام می‌تواند در به یاد ماندن این برند مؤثر باشد.

این موضوع تا حدی مهم است که در کسب و کارهای قدیمی و غیرآنلاین نیز نمونه‌ای مانند شرکت HP وجود دارد که از برندهای معروف تولیدکننده‌ی تجهیزات الکترونیکی هم‌چون لپ‌تاپ است. نام کامل این شرکت Hewlett Packard است که از گذشته برای یادمانی بیشتر در ذهن مخاطبان، HP معرفی شده است.

نام اصلی شرکت hp

هویت کسب و کار و ارزشی که به مشتری ارائه می‌کنید در نظر بگیرید

بگذارید در این باره با مثال صحبت کنیم. احتمالاً کسب و کارهای اینترنتی مختلفی که در حوزه‌ی سفر و گردشگری فعالیت می‌کنند، می‌شناسید. مثلاً شرکت علی‌بابا، با تکیه بر هویت و کاراکتر داستانی شناخته شده نام خود را انتخاب کرده است. از طرف دیگر، «سفر 724» که رقیب علی بابا هم هست، نامش براساس صنعت و ارزشی است که می‌خواهد به گوش مشتری برساند؛ بخش اول «سفر» و بخش دوم احتمالاً به خدمت‌رسانی در «7» روز هفته و به‌صورت «24» ساعته اشاره می‌کند.

موتور جستجوی گوگل چه نام‌هایی را بیشتر می‌پسندد؟

مورد بعدی را به‌خاطر اهمیتش در زیربخش این موضوع بررسی می‌کنیم که به‌نظر موتور جستجوی گوگل، چه نام و آدرس دامنه‌ای مناسب‌تر است؟ طبیعتاً برای شما به‌عنوان یک صاحب فروشگاه اینترنتی، بیشتر دیده شدن و مسائل مربوط به سئو نیز مهم است. گوگل در صفحه‌ای مربوط به دامنه‌های اینترنتی، چند نکته را مطرح کرده است و برای بهتر شدن اوضاع وب‌سایت در گوگل، چه منبعی بهتر از خودش؟

نام مناسب فروشگاه برای گوگل

گوگل علاوه بر کوتاه و ساده بودن نام فروشگاه، به مورد دیگری هم اشاره کرده است؛ این‌که کلیدواژه‌ی اصلی مرتبط با کسب و کار شما، ترجیحاً در نام دامنه‌ی فروشگاه جای بگیرد. مثلاً اگر می‌خواهید بر محل فروشگاه فیزیکی یا محل سرویس‌دهی و فروش تأکید کنید، استفاده از نام شهر را در نظر بگیرید (مثل فروشگاه اینترنتی تهران سیتی کار). هم‌چنین نام محصول اصلی فروشگاه‌تان هم می‌تواند بخش اصلی آدرس دامنه باشد؛ مثل کفش ملی.

نکته‌ی مهم: این موضوع را فراموش نکنید، که استفاده از نام‌های عام در نام فروشگاه، باعث نشود که در میان جستجوهای عمومی گم شوید! مثلاً فروشگاهی که بالاتر مثال زدیم- فروشگاه قهوه درُست- در عین زیبایی و نوآورانه بودن، نامی بسیار عمومی است و ممکن است مخاطبان و یا حتی مشتریان فعلی، نتوانند با جستجوی کلیدواژه‌ی «قهوه‌ی درست» به فروشگاه برسند. در مقابل، نمونه‌ی تهران سیتی کار، در عین عام بودن، ترکیبی نسبتاً منحصر به فرد ایجاد کرده و با جستجو در گوگل، بالا می‌آید.

منعکس شدن نام برند هم در آدرس اینترنتی مهم است. مثلاً فروشگاه اینترنتی «زیورآلات نگار»، از یک طرف نمی‌تواند تمام عبارت را در دامنه جای دهد و از طرف دیگر، کلمه‌ی «نگار» به‌تنهایی معرف فروشگاه نیست. به این دلیل، این فروشگاه تلاش کرده با استفاده از دامنه‌ی znegar.ir، سادگی و کوتاه بودن را در عین انعکاس نام اصلی‌اش حفظ کند.

چطور نام فروشگاه را با نشانی اینستاگرام و تلگرام منطبق کنید؟

یک نام فروشگاه برای همه فضاها

نام انتخابی شما هرچه جدیدتر باشد، احتمال این‌که قبل از شما کسی آن‌ها را در اینترنت رزرو کرده باشد، کمتر است (حتماً می‌‌دانید که آدرس دامنه‌ی سایت و نام کاربری (username) در شبکه‌های اجتماعی، منحصر به فرد هستند و امکان ندارد که دو نفر، صاحب یک آدرس کاملاً مشابه باشند). به مثال موجود در عکس بالا توجه کنید. اگر نامی انتخاب کنید که بتوانید با کمترین تغییرات در نام، در شبکه‌های مختلف آنلاین حاضر شوید، فروشگاه‌تان از سوی مشتریان بیشتر به یاد می‌ماند و راحت‌تر هم جستجو می‌شود.

راه حل مناسبی وجود دارد که بتوانید در دسترس بودن یک نام را، به‌طور همزمان هم برای آدرس وب‌سایت و هم برای اکثر شبکه‌های اجتماعی، بررسی کنید. با استفاده از وب‌سایت namechk.com، می‌توانید با وارد کردن یک نام، در دسترس بودن آن را برای دامنه‌های مختلف (.com، .net و ...) و هم‌چنین بسیاری از شبکه‌های اجتماعی بررسی کنید.

در دسترس بودن نام دامنه در namechk

در دسترس بودن نام کاربری در شبکه های اجتماعی

مرحله‌ی بعد و ایجاد فروشگاه در 5 دقیقه!

باور کنید یا نه، بعد از انتخاب نام فروشگاه اینترنتی، بیشتر مسیر راه‌اندازی فروشگاه آنلاین را طی کرده‌اید! چطور؟!

در حال حاضر ایجاد وب‌سایت فروشگاهی مانند گذشته نیاز به دانش فنی و برنامه‌نویسی ندارد و می‌توانید با چند کلیک، فروشگاه خود را ایجاد کنید. هم‌چنین می‌توانید تا یک هفته به‌طور رایگان از خدمات فروشگاه‌ساز سپهر، استفاده کنید و محصولات‌تان را وارد کنید و در صورتی که مطابق با نیازهای شما بود، اقدام به خرید یکی از طرح‌ها نمایید.

برای ایجاد رایگان فروشگاه چه باید کرد؟

  1. در همین صفحه، روی دکمه‌ی «شروع کنید!» کلیک کنید!

  2. در فرم باز شده، نام، شماره‌ی موبایل و نام فروشگاه‌تان را وارد کنید. فروشگاه آنلاین شما آماده است!

ایجاد فروشگاه اینترنتی

پس از ایجاد فروشگاه، وارد پنل مدیریتی فروشگاه‌تان می‌شوید و می‌توانید امکانات آن را بررسی کنید. اگر سؤالی داشتید و یا به مشکلی برخوردید، می‌توانید با تلفن 02147623030 تماس بگیرید و یا از طریق چت آنلاین سؤال خود را بپرسید؛ ما اینجاییم تا شما را راهنمایی کنیم.