صفر تا صد راه‌ اندازی کسب و کار اینترنتی

   نویسنده: راسا
1398/05/22
راه اندازی کسب و کار اینترنتی سود زیادی دارد اما ابتدا مهم است اصول این کار را بدانیم تا در این بازار پر از رقابت بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

 

به اشتراک بگذارید: 
 

در دورانی که اینترنت به یکی از مهم‌ترین ابزارها برای انسان تبدیل شده است می‌توان دید که بسیاری از افراد در حوزه‌های مختلف با ایجاد یک فضا در اینترنت مشغول به انجام فعالیت‌هایی هستند که تا پیش از این با صرف وقت و انرژی زیادی صورت می‌گرفتند. یکی از حوزه‌هایی که امروزه به شدت در فضای اینترنت رشد کرده کسب و کار اینترنتی است. افراد زیادی در دنیا با ایده‌های مختلف به کسب و کار اینترنتی روی آورده‌اند و از این طریق توانسته‌اند به سود بالایی برسند. این حوزه در کشور ما نیز با رشد چشمگیری روبرو بوده اما چگونه می‌توان یک کسب و کار اینترنتی راه‌اندازی کرد و در آن موفق بود؟ این کار نیاز به گذراندن مراحل مختلفی دارد و در هر مرحله خلاقیت حرف اول را می‌زند زیرا در این بازار پر از رقابت اگر حرف تازه‌ای نداشته باشید کار شما با شکست روبرو خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید تا صفر تا صد راه اندازی یک کسب و کار آنلاین را با هم مرور کنیم.

مرحله اول: داشتن یک ایده تازه در کسب و کار اینترنتی

در نخستین مرحله باید به بررسی این موضوع بپردازید که می‌خواهید در چه زمینه‌ای فعالیت خود را آغاز کنید. اینترنت امروزه پر است از وبسایت‌هایی که هر کدام به کاری مشغول هستند اما همگی آن‌ها لزوما موفق و سودآور نیستند. بنابراین اگر به دنبال موفقیت و کسب درآمد هستید باید ایده‌ای نو داشته باشید. این تنها به معنای فعالیت در یک حوزه جدید نیست، بلکه می‌تواند به این معنا باشد که شما در حوزه‌هایی که پیش از این کار شده، کاری خلاقانه انجام دهید. به طور مثال، وبسایت‌های متعددی در اینترنت به فروش محصولات دیجیتال مشغول هستند، اگر شما بخواهید وارد این حوزه شوید باید یک شیوه جدید انتخاب کنید، در غیر این صورت با وجود رقبای بزرگ احتمال شکست شما وجود دارد. بنابراین بهتر است با دوستان و همکاران در این زمینه به صورت دقیق بحث و تبادل نظر کنید تا به یک ایده جدید و مطمئن دست یابید.

مرحله دوم: بررسی توانایی‌ها و سرمایه اولیه

در این مرحله باید به بررسی توانایی‌ها و سرمایه‌ای که دارید بپردازید. منظور از سرمایه تنها پول نیست، این سرمایه می‌تواند نیروهای انسانی باشد که شما به آن‌ها دسترسی دارید. بهتر است ابتدا یک تیم تشکیل دهید، تیمی که اعضای آن را افراد متخصص و با تجربه در حوزه مورد نظر تشکیل می‌دهند. نیازی به گفتن ندارد که داشتن یک تیم جوان می‌تواند تاثیر زیادی بر روی موفقیت شما داشته باشد. با برگزاری جلسه‌های متعدد توانایی‌های یکدیگر را شناسایی کنید و پس از آن به تقسیم وظایف بپردازید. بخش دیگری که در این مرحله اهمیت دارد میزان سرمایه مالی شما است. کسب و کار اینترنتی می‌تواند با سرمایه اولیه اندکی آغاز شود و رفته رفته با سود حاصل کار توسعه خواهد یافت. توجه به هزینه‌هایی که انجام می‌شود اهمیت زیادی دارد، برای این کار یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید و سعی کنید آن را در هر شرایط اجرا کنید.

مرحله سوم: راه‌اندازی وبسایت

حال نوبت به ایجاد یک محل کار می‌رسد. محل کار شما لزوما نباید یک دفتر یا شرکت باشد. شما تنها می‌توانید با ساخت یک وبسایت محل اصلی کار خود را ایجاد کنید. اگر خود مسلط به ساخت وب سایت نیستید و تمایل دارید این کار را به فرد دیگر بسپارید بهتر است در تمامی مراحل کار حضور داشته باشید و در ارتباط با تمام جزئیات فروشگاه اینترنتی خود نظر دهید. در این مرحله نیز خلاقیت حرف اول را می‌زند. ظاهر وب سایت شما به هیچ عنوان نباید از سایر وب سایت‌های دیگر الگوبرداری شده باشد. الگوبرداری با استفاده از ایده دیگران می‌تواند ارزش کار شما را به شدت پایین بیاورد. همچنین ظاهر وب سایت باید با کسب و کار اینترنتی شما همخوانی داشته باشد. در استفاده از طرح‌ها و رنگ‌ها این هماهنگی را در نظر داشته باشید و از مباحث روانشناسی نیز غافل نشوید. شما برای موفق شدن باید قادر باشید بر مشتریان خود تاثیر بگذارید.

مرحله چهارم: محتوای وب سایت

پس از ساخت وب سایت که محل اصلی کسب و کار اینترنتی شما است، نوبت به درج مطالب می‌رسد. اگر می‌خواهید در کار خود موفق شوید و به سود واقعی دست پیدا کنید باید به محتوای وب سایت خود توجه کامل داشته باشید. تولید محتوا در وب سایت را به افراد با تجربه و متخصص تیم خود بسپارید و در صورت لزوم به همکاری با تولید کنندگان محتوا دقت داشته باشید که با افراد حرفه‌ای همکاری کنید. اهداف و خواسته‌های خود را به طور دقیق با آن‌ها در میان بگذارید تا محتوایی که در نهایت تولید می‌شود خواسته‌های شما را برآورده کند. نداشتن توجه کافی به وب سایت خود مانند این است که وارد شرکتی شوید و ببینید در آنجا هیچ کس سر جای خود نیست، هیچ کدام از سوالات شما پاسخ مناسب دریافت نمی‌کنند و در نهایت بدون اینکه به خواسته خود رسیده باشید مجبور به ترک شرکت خواهید شد.

مرحله پنجم: تبلیغات

تبلیغات در هر نوع کسب و کاری اهمیت ویژه دارد. این کار اگر هدفمند انجام نشود می‌تواند بخش زیادی از سرمایه شما را ببلعد و در نهایت تاثیر مورد نظر شما را نداشته باشد اما اگر تبلیغات به شکلی صحیح انجام شود می‌تواند کسب و کار اینترنتی شما را دگرگون کند و با سود زیادی برای شما همراه باشد. برای این کار اجباری به پرداخت هزینه ندارید. می‌توانید به سادگی از شبکه‌های اجتماعی به این منظور استفاده کنید. داشتن یک کانال که در آن مطالب به روز و مفید می‌نویسید یا داشتن یک صفحه در اینستاگرام که در آن عکس‌هایی مناسب، با کیفیت و البته معنادار از فعالیت خود قرار می‌دهید می‌تواند یک روش عالی و کم هزینه برای معرفی خدمات شما باشد. در این بین داشتن ارتباط مفید و موثر با مشتریان و کاربران خود را فراموش نکنید. این کار می‌تواند شما را با نیاز مشتریان آشنا کند.