داستان کسب و کار: فروشگاه مستربج چطور به صفحه ی اول گوگل رسید؟

   نویسنده: شهاب الدین برادران
1398/11/22
داستان موفقیت مستربج و اینکه چطور توانست در طی چند سال به یکی از اصلی ترین سایت های فروش زیورآلات دست ساز در اینترنت تبدیل شود.

 

به اشتراک بگذارید: 
 

معرفی:

مستر بج (mrBadge.ir)یک گروه خلاق هنری است که از سال 1386 کار خود را در زمینه ی تولید هدایای تبلیغاتی در شهر تهران آغاز کرد و پس از آن در سال 93 به صورت کاملا حرفه ای وارد عرصه ی طراحی و ساخت زیورآلات دست ساز نظیر گردنبند، دستبند، گل سینه و غیره گردید.

در سال 1396 مستربج تصمیم گرفت که با حذف واسطه ها و هزینه های مرتبط با آن، محصولات خود را با قیمت مناسب تری و از طریق فروش اینترنتی به دست مشتریان برساند.

ما در فروشگاه ساز سپهر این افتخار را داشتیم که انتخاب گروه هنری مستربج بودیم برای طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی :) .

درخواست ها      امکان سفارش پلاک اسم بنا به سلیقه ی مشتری:

وقتی چند تماس تلفنی اولیه در مورد طراحی سایت مستربج انجام شد متوجه شدیم که نیاز آنها فقط یک وب سایت فروشگاهی ساده که اجناس را در آن تعریف کنند نیست و آنها  به خاطر داشتن امکان ساخت زیورآلات دست ساز به سفارش مشتری و با نام شخص، به این امکان نیاز داشت که شخص بتواند به صورت آنلاین اسم خود را وارد کند و جزییات دلخواه خود را انتخاب کند. و با این امکان منحصر به فرد از رقبای خود در زمینه ی گرفتن سفارش آنلاین پیشی بگیرد.

برای مثال شما قصد دارید برای نامزد خود یک گردنبد  سفارش دهید: کافیست اسم مورد نظر را در قسمت متن پلاک تایپ کنید و در قسمت طرح پلاک، طرح دلخواه خود را انتخاب کنید. سپس نوع سفارشتان را که میخواهید در قالب یک گردنبند دست ساز زیبا داشته باشید را انتخاب کنید و مراحل خرید را تا انتها پیش ببرید.

 

 

چالش  :

تعداد حالات سفارش بسیار زیاد بود!

برای مثال فقط در مورد دست بندها بیش از 5 مدل دست بند وجود داشت که هرکدام امکان انتخاب بند دلخواه هم داشتند به طور نمونه به چرمی، بندی، مهره ای و ...  تقسیم می شد و پس از آن مشتری میتواست جنس هرکدام را نیز به دلخواه انتخاب کند. برای سفارش خود رنگ انتخاب کند به سفارش خود تزیینات اضلفه کند و ....  تا اینکه در نهایت تعداد حالت های انتخاب به بیش از 50 حالت میرسید!

موضوع بعدی اینکه هر روز طرح های جدید، دست بندهای مختلف و حالت های مختلف توسط مدیر اضافه میشد یا وقتی موجودی یک دستبند به پایان می رسید باید از سایت حذف می شد.

 

راهکار ما  :

از آنجایی که قرار بود مدیر از طریق پلن مدیریت وب سایت به سادگی بتواند تمام این اطلاعات را وارد کند و با تغییر و نوسان قیمت مواد اولیه در بازار بتواند هر روز این موارد را با توجه به کسب و کار خود تغییر دهد باید حتما سایت به نحوی طراحی میشد که از بخش مدیریت بتوان این کار را انجام داد.

با طراحی بخش مورد نیاز توسط تیم فنی و نیز ارائه راهکارهایی برای تعریف تعداد زیاد کالا و گروه و زیر گروه های مختلف مدیر وب سایت توانست کالای مورد نظر خود را وارد نماید. همچنین با طراحی واسط کاربری اختصاصی این امکان برای مشتریان فراهم شد که به صورت آنلاین سفارش دهند.

 

اگر می خواهید یک جنازه را مخفی کنید آنرا در صفحه ی دوم گوگل پنهان کنید!

بعد از ایجاد وب سایت و برنامه نویسی اختصاصی بخش سفارش پلاک اسم، همه چیز برای شروع آماده بود و مستربج به واسطه ی مشتریانی که از قبل داشت و آنها را به وب سایت راهنمایی می کرد توانست فروش اولیه را شروع کند.

اما همیشه هدف از طراحی فروشگاه اینترنتی جذب مشتریان جدید و شناخته شدن در سطح کشور است، وقتی شما یک مغازه در بهترین خیابان شهر دارید، نهایتا افراد آن محله یا منطقه شما را خواهند شناخت اما با یک وب سایت شما می توانید به کل کشور سرویس ارائه کنید. برای جذب مشتریان جدید بهترین راه بهینه سازی برای گوگل بود.

برای بهینه سازی سایت و رسیدن به صفحات اول گوگل ابتدا سعی کردیم مرتبط ترین کلمات کلیدی که می توانست بیشترین بازدهی را برای ما داشته باشد انتخاب کنیم.

در این مرحله معمولا خودمان را جای مشتری می گذاریم و می گوییم "اگر من می خواستم یک پلاک اسم بگیرم چی سرچ می کردم؟"

(اگر شما هم دوست دارید برای سایت خود کلمات کلیدی مناسب انتخاب کنیدمقاله ی چطور برای وب سایت کلمات کلیدی درستی انتخاب کنیم ؟ را مطالعه کنید)

پس از انتخاب کلمات کلیدی مناسب، فعالیت سئو اختصاصی روی وب سایت شروع شد و خوشبختانه بعد از حدود 9 ماه وب سایت روی اکثر کلمات کلیدی مرتبط نظیر:

  • پلاک اسم
  • سفارش پلاک اسم
  • زیور آلات دست ساز
  • و...

در صفحه ی اول قرار گرفت.

 

 

زندگی شیرین می شود!

با رسیدن به صفحه ی اول گوگل، مخصوصا اگر کلمات کلیدی درست استفاده کرده باشید و از هشتگ های صحیح استفاده کرده باشید مشتریان دست به نقد بسیاری به سایت سرازیر می شوند، کسی که در گوگل سرچ کرده " پلاک اسم زهرا" و به سایت شما وارد شده قطعا دنبال خریدن پلاک اسم برای یکی از نزدیکان به اسم زهرا است و اگر شما وب سایت سرراست و با قیمت مناسبی را به او ارائه کنید دلیلی برای خرید کردن باقی نمی ماند.

حالا بعد از 4 سال که افتخار همکاری و میزبانی مستربج را داریم خوشحال می شویم که داستان موفقیتشان را با شما به اشتراک بگذاریم و پیشاپیش یادآوری کنیم که روز زن، مادر و ولنتاین نزدیکه و چی بهتر از اینکه اسم عزیزتان را روی یک دستبند یا گردنبند زیبا به او هدیه دهید! لیست هدیه های ولنتاین را از لینک زیر ببینید:

https://mrbadge.ir/list/Valentine