چک لیست سئو (بخش سوم)

   نویسنده: شهاب الدین برادران
1399/03/21
تا حالا لیست چک های مربوط به موارد اصلی برای شروع سئو، کلمه ی کلیدی، سئو در صفحه و محتوا را باهم مرور کردیم. در قسمت پایانی این مقاله دو مورد آخر را یعنی سئو فنی و ساخت لینک را بررسی خواهیم کرد.

 

به اشتراک بگذارید: 
 

چک لیست SEO فنی

معمولا مسائل فنی باعت می‌شوند یک سایت به جایگاه رتبه‌ای که شایسته ی آن است نرسد.

بیشتر افراد فکر می کنند SEO فنی دلهره آور و پیچیده است.

خبر خوبی که برای شما دارم این که کارهای فنی seo خیلی هم سخت نیست. و ما به شما آمورش خواهیم داد که چگونه بدون اینکه به کسی نیاز داشته باشید خودتان موارد فنی سئو وبسایت‌تان را نیز انجام دهید. بهرحال، از آنجا که این پست هدفش فقط سئو فنی نبوده، آنچه در ادامه می‌آید، چند مورد سئو فنی رایج و آسان قابل حل است.

 

1. خطاهای خزیدن را شناسایی کنید و برطرف کنید.

خطاهای خزیدن بدان معنی است که Google در مشاهده محتوا و ایندکس در سایت شما مشکل دارد.

اگر خزنده های گوگل نتوانند محتوا را در وبسایت شما مشاهده کنند، آن را رتبه بندی نمی کنند. به همین سادگی. به همین دلیل است که باید هر چه سریعتر چنین مواردی را برطرف کنید.

خطاهای خزیدن را می توانید در کنسول جستجوی Google> Coverage پیدا کنید.

 

2. اطمینان حاصل کنید سایتتان در کمترین زمان ممکن بارگیری میشود.

 صحبت از سرعت بارگذاری صفحه در حال حاضر صحبت از شهر در جهان SEO است.

اما داده های آماری در سال 2016  فقط یک رابطه کوچک بین صفحات سریع بارگذاری و رتبه های بالاتر را نشان می‌دهد.

 

با این حال ، صرف نظر از آنچه گفته می‌شود، هنوز باید اطمینان داشته باشید که سایت شما سریع بارگیری می‌شود.

زیرا وقتی شخصی برای مشاهده بر روی یکی از نتایج جست و جویش کلیک کند و بلافاصله باز نشود منتظر نمی‌شود، از آن خارج شده و نتیجه ی دیگری را کلیک می کند.

این امر نه تنها باعث از بین رفتن بازدید کنندگان می‌شود، بلکه معیارهای مهمی همچون زمان ماندن کاربر در صفحه را نیز خراب می‌کند.

می‌توانید از GTMetrix استفاده کنید تا مشاهده کنید سرعت بارگیری وب سایت شما چقدر است.

کارهایی که باید برای افزایش سرعت صفحه انجام شود، میتواند پیچیده باشد. بنابراین به عنوان یک قاعده کلی، باید سرعت سایت را در حدی حفظ کنید که زمان بارگذاری کامل آن زیر 3 ثانیه باشد.

 

3. پیوندهای شکسته بیرونی را دوباره ترمیم کنید.

طبق مطالعات انجام شده در سال 2016 ، 2٪ صفحات که در 10 کشور برتر قرار دارند لینکهای خراب دارند.

آیا این بدان معنی است که وجود پیوندهای شکسته در یک صفحه یک عامل رتبه بندی است؟

نه دقیقا. اما حقیقت این است که: پیوندهای شکسته برای تجربه کاربر بد است. و تجربه کاربر چیزی است که Google به آن اهمیت زیادی می دهد - به همین دلیل آنها الگوریتم خود را به گونه ای  تنظیم کردند تا به دنبال سایت هایی با لینک های شکسته شده یا از بین رفته در چند سال پیش باشند.

علاوه بر این، لینک های داخلی شکسته لینک جویس یا به اصلاح لاتین آن  "link juice" را هدر می دهند که می تواند تأثیر منفی مستقیمی در رتبه بندی داشته باشد.

لینک جویس،  "link juice" چیست؟

Link Juice اصطلاحی در سئو به معنای انتقال ارزش یک صفحه مشخص به صفحه ی دیگر است.

بطور کامل بخواهم برایتان شرح دهم: هر صفحه ی وبسات شما دارای ارزشی است و گوگل بسته به ارزش هر صفحه به آن امتیاز میدهد. ارزش هر صفحه از تعدادی ورودی هایی که از موتورهای جست و جو میگیرد، کیفیت محتوا، تعداد بازدید و ماندگاری در صفحه و تعداد بک لینک های با ارزشی که به آن صفحه اختصاص داده شده و غیره مشخص و سنجیده می شود. 

حال اگر شما از یکی از صحفات وبسایت خودتان به یک صفحه ی دیگر در وبسایت خود یا وبسایت دیگر لینک بدهید، بخشی از ارزش آن صفحه نیز به صفحه ای که به آن لینک داده اید انتقال خواهد یافت.

همنچین در صورتی که نخواهید این اتفاق بیفتند شما می توانید با استفاده از قراردادن تگ مربوط از انتقال ارزش صفحات به صحات دیگر جلوگیری کنید.

 

4. مطمئن شوید که سایت شما از نظر موبایل مناسب است.

با گسترش روز افزون استفاده از موبایل و وبگردی کاربران از طریق آن بیشتر جستجوها در دستگاههای تلفن همراه بر خلاف دسکتاپ صورت می گیرد. بنابراین داشتن یک وب سایت واکنشگرا یا Responsive از همیشه مهم تر است. و هرچه پیش میرویم اهمیت آن بیشتر از پیش نمایان خواهد شد.

در تکنولوژی Responsive یا طراحی واکنشگرا ابعاد طراحی شده با هر دستگاهی مانند انواع: گوشی های تلفن هوشمند، تبلت، لب تاپ، آی پد، مانیتور کامپیوتر خانگی و تلویزیون سازگاری دارد و در نتیجه کاربران با به راحتی قادر به مشاهده وبسایت خواهند بود و به دلیل ظاهر نامناسب سایت شما را ترک نمیکنند که این خود باعث افزایش بازدید سایت می شود.

این قابلیت برای موتورهای جستجو به حدی مهم است که چنانچه با موبایل خود در گوگل جستجو کنید، در نتایج جستجو سایت هایی که رسپانسیو هستند را با عبارت Mobile Friendly (دوستانه بودن تلفن همراه) در قسمت توضیحات نمایش داده تا کاربر از سازگار بودن وبسایت با موبایل خود آگاهی داشته باشند.

بررسی کنید که آیا سایت شما به ابزار تست تلفن همراه Google علاقه دارد یا خیر.

رفع هرگونه مشکلی در رابطه با واکشنگرا بودن وبسات خود را به عنوان یک اولویت در نظر داشته باشید!

 

5. به https تغییر دهید.

گوگل اعلام کرده https یک عامل برای رتبه بندی می باشد.

با این وجود ، 80٪ سایتهای برتر در رتبه بندی هنوز امن نیستند.

هر روز سایت های بیشتری به جمع httpsها می پیوندند!

 HTTPs از داده های بازدید کنندگان شما محافظت می کند. این امر به ویژه در صورت داشتن هرگونه فرم تماس در سایت خود بسیار مهم است. اگر از بازدید کننده ی سایتتان گذرواژه یا اطلاعات پرداخت می خواهید، فقط این مهم نیست، بلکه کاملاً ضروری است.

 

6. رفع مشکلات محتوای تکراری

محتوای تکراری وقتی رخ می دهد که دو یا چند صفحه مشابه یا یکسان در وب سایت خود داشته باشید. و این باعث ایجاد مشکلاتی میشود زیرا گوگل نمیداند کدام صفحه را باید رتبه بندی کند.

این یک مسئله مشترک SEO در تجارت الکترونیک است که به دلیل پیمایش آسان صورت می گیرد. که به تنهایی می تواند صدها مسئله محتوای تکراری را به دلیل پارامترهای URL ایجاد کند.

 

 

چک لیست ساخت لینک

ایجاد لینک شاید چالش برانگیزترین کار SEO باشد.

به این دلیل است که همه چیز تحت کنترل شما نیست. شما غالباً به دیگران متکی هستید که به دلیل تلاشهای خود در زمینه ارتباط با شما پیوند برقرار می کنند.

بنابراین در اینجا چند تاکتیک ساخت لینک پیوند وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید:

 

1. لینک های رقبا را تکرار کنید

رقبای شما احتمالا بک لینک هایی از سایتهای مختلفی دارند.

این را شما باور کنید یا نه، این یک مورد خوبی برای شما هم هست. اگر یک وب سایت با رقیب شما ارتباط برقرار می کند، احتمال دارد که ارتباط آن با شما نیز منطقی باشد.

نتیجه گیری: شما می توانید با همانند سازی لینک های رقبا، پیوندهایی به سایت خود بسازید.

چطور؟ روش های مختلفی وجود دارد با این وجود، یک راه موفقیت سریع یافتن سایتهایی است که به چندین رقیب لینک دارند زیرا شانس وجود لینک برای شما نیز زیاد است.

به دنبال پیوندهایی باشید که تکرار آنها آسان باشد، مانند مواردی از پست های مهمان، گردکننده لینک ها، انجمن ها، فهرست راهنماها و غیره استفاده می شود.

 

2.  نظارت و بازپس گیری هرگونه لینک از دست رفته

لینک ها برای همیشه نیستند !

به همین دلیل لینکها به دلایل مختلف ناپدید می شوند. گاهی اوقات آنها جای دوری نرفته اند! و امکان بازپس گیری آنها وجود دارد.

به زودی ما به شما راه های پس گیری لینک ها را آموزش خواهیم داد.

 

3. فرصت اشارات لینک داده نشده را از دست ندهید.

بعضی اوقات پیش میآید اشخاصی بدون پیوند دادن به شما ، نام تجاری شما یا موارد مرتبط با نام تجاری شما به شما اشاره می کنند. این موارد به عنوان اشاره های نامشخص شناخته می شوند.

حال اگر بتوانید این اشاره های نامشخص را به خود پیوند دهید، جالب نیست؟

کافی است به نویسندگان مراجعه کرده و از آنها بخواهید که "متن را قابل کلیک کنند" از آنجا که آنها شما آشنا هستند، احتمال زیادی وجود دارد که آنها با خوشحالی این تغییر را برای شما ایجاد کنند.

با این حال، این سؤال باقی مانده است: چگونه این اشارات را بیابید؟

بزودی در وبلاگ سپهر منتظر این مقاله باشید!

 

4.  به افراد مناسب اطلاع دهید تا از مطالب شما مطلع شوند

اگر مردم از وجود محتوای شما اطلاعی نداشته باشند، نمی توانند به محتوا لینک دهند.

به همین دلیل باید تلاش آگاهانه ای کنید تا به افراد - افراد مناسب - درباره محتوای خود بگویید. اما افراد "درست" چه کسانی هستند؟

آنها دو ویژگی دارند:

·        آنها به احتمال زیاد به مطالب شما علاقه مند هستند.

·        آنها برای لینک دادن به شما ارزشمند هستند.

این افراد اغلب با نام "لینک دهنده" شناخته می شوند.

لینک دهنده به شخصی می گویند که با تعداد زیادی از افراد دیگر در ارتباط است. چنین شخصی دارای یک شبکه ارتباطی گسترده هست. مشابه یک پویش در رسانه های اجتماعی ، لینک دهنده ها می توانند تأثیرگذار تلقی شوند. غالباً آنها رهبران افکار هستند که به پست های آنها در رسانه های اجتماعی، انجمن ها یا وبلاگ ها اهمیت داده می شود.

 

سخن آخر

سئو اصول و قانون هایی دارد که همیشه در حال بروزرسانی  و دائما در حال تغییر است. پس غیر ممکن است همه چیزهایی که مهم هستند را موارد دائمی قلمداد کرد و در یک چک لیست جای داد. اما این نکته را برای ناامید کردن شما بیان نکردم، برعکس اگر به موارد لیست بالا رسیدگی کنید، حتما در رده بندی بالاتر قرار خواهید گرفت. همچنین احتمالاً از سایر رقبا پیشی خواهید گرفت. ولی برای اینکه همیشه بتوانید بالا بمانید دست از مطالعه برندارید و همیشه با آخرین متد های به روز آشنا باشید. ما در وبلاگ سپهر همیشه شما را آپدیت نگه میداریم.