سیستم همکاری در فروش چگونه کار می کند؟

   نویسنده: راسا
1398/06/13
سیستم همکاری در فروش یکی از انواع و اقسام بازاریابی است که بازاریاب در آن بر پایه سود پورسانتی فعالیت می‌کند.

 

به اشتراک بگذارید: 
 

ردپای بازاریابی واسطه‎ ای یا همان سیستم همکاری در فروش معروف، بیشتر به واسطه کسب و کارهای استارتاپی پا به بازار پر تب‎ و ‎تاب این روزها گذاشته است. سیستم همکاری در فروش تنها یک روش فروش محصولات فروشگاهی نیست بلکه یکی از پر بازده‎ترین روش های بازاریابی است که این روزها به شکل عجیبی مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.
اگر به تازگی کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کرده‎اید و به فکر یک راه حل اساسی برای پیشرفت کار خود هستید، ما سیستم همکاری در فروش را به عنوان یک روش خوب به شما معرفی می‎کنیم که با هزینه منصفانه‎ای شما را به سودآوری می‎رساند.

سیستم همکاری در فروش چیست؟

موفقیت در هر حوزه‎ای نیاز به اطلاعات دقیق و جامع از آن حوزه دارد. قبل از اینکه به واسطه اطلاعات جزئی و ناقص خود فعالیت در سیستم همکاری در فروش را شروع کنید، بهتر است با تمام جزییات این سیستم آشنا شوید.
سیستم همکاری در فروش که با عناوین مختلفی از جمله فروش وابسته، بازاریابی واسطه ای، بازاریابی پورسانتی و فروش واسطه ای در سطح بازار شناخته می‌شود، شامل تمام فعالیت‌هایی می‎شود که افراد بازاریاب را در سود یک شرکت یا فروشگاه شریک می‎کند.
بازاریابی پورسانتی که یکی از زیرمجموعه‎های مشهور سیستم همکاری در فروش است، امروزه در فروشگاه‎ها و شرکت‎های تولیدی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. ساختار فعالیت بازاریابی پورسانتی به این صورت است که شخص بازاریاب در صورت فروش محصولات شرکت مورد نظر، به صورت درصدی در سود سهیم می‎شود. شرکت سرشاخه می‎تواند یک تولیدی سنتی یا وب سایت فروشگاهی باشد.
به قول معروف، سیستم همکاری در فروش یک معامله دو سر سود است که هم صاحبان کسب و کار و هم بازاریاب از سود آن بهره‎مند می‎شوند، البته گاهی اوقات هم سیستم همکاری در فروش شامل تعدادی شرکت است که یکی از شرکت‎ها به عنوان مهره اصلی و سرشاخه، محصول یا خدماتی را ارائه می‎دهد که شرکت‎های دیگر موظف به بازاریابی برای آن‎ها و در نهایت دریافت پورسانت خود هستند.

مرسوم‌ترین نمونه‌های استفاده از سیستم همکاری در فروش

سیستم همکاری در فروش به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره خواهیم کرد.

همکاری در فروش خدمات

از معمول‌ترین روش‌هایی که در سیستم همکاری در فروش به ویژه در ایران از آن استفاده می‌شود، همکاری در فروش سرویس‌های هاست و سرور است. سرویس‌های هاستینگ در ازای خرید هر هاست ممکن است تا سقف 15 درصد به شما پورسانت ارائه کنند. رویه‌ای که در بسیاری از وب سایت‌های بزرگ مرسوم است، آن است که در قسمتی از سایت که معمولا قسمت فوتر است، نوشته می‌شود "سرورهای این سایت توسط سرورهای قدرتمند … میزبانی می‌شوند". با نوشتن اسم وب سایتی که سرور از آن دریافت شده و لینک دادن به سایت هاستینگ سیستم همکاری در فروش جریان پیدا می‌کند. 

همکاری در فروش محصول فیزیکی

مهمترین و اصلی‌ترین مدل همکاری در فروش در سراسر جهان متعلق به همکاری در فروش محصولات فیزیکی است. از پیشگامان استفاده از این سیستم می‌توان به فروشگاه آمازون اشاره کرد که با راه‌اندازی چنین سیستمی باعث درآمدزایی برای افراد بسیاری در سراسر جهان شد. در ایران نیز وب سایت دیجی کالا توانسته به خوبی سیستم همکاری در فروش محصولات فیزیکی را راه‌اندازی کند و این امکان را برای شما به وجود می‌آورد تا برای یک محصول یا گروهی گروهی از محصولات خود، بتوانید لینک اختصاصی دریافت کنید. شما می‌توانید این لینک را در وب سایت خود یا هر رسانه اجتماعی دیگر به اشتراک گذاشته و 2 تا 10 درصد پورسانت دریافت کنید. 

همکاری در فروش محصولات مجازی

در دنیای امروز محصولات مجازی نیز همانند محصولات فیزیکی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و همین امر باعث شده تا روز به روز بر وب سایت‌هایی که محصولات دانلودی ارائه می‌کنند، افزوده شود. سیستم همکاری در فروش محصولات مجازی هم مانند محصولات فیزیکی بوده با این تفاوت که پورسانت بیشتری را می‌تواند شامل شود.

همکاری در فروش آثار سینمایی و موسیقی

فروش آثار سینمایی و موسیقی بر پایه سیستم همکاری در فروش باعث شده تا از دانلود غیر قانونی این محصولات به میزان قابل توجهی جلوگیری به عمل آید. برای درک بهتر این موضوع بهتر است با مثال پیش برویم. همانطور که می‌دانید وب سایت‌ های بسیاری وجود دارند که فیلم‌ها و سریال‌های مختلف را به صورت غیرقانونی و رایگان ارائه می‌کنند ولی با به وجود آمدن سیستم همکاری در فروش این وب سایت ها از قرار دادن لینک فیلم‌ها و سریال‌ها به صورت رایگان اجتناب کرده و در صورتی که بر روی لینک دانلود فیلم یا سریالی کلیک کنید، خواهید دید که تمامی لینک‌ها از وب سایت های مختلف به یک سایت متصل می‌شوند. 
نکته جالب توجه آن است که عضویت در سیستم همکاری در فروش این وب سایت ها بسیار ساده است و شما تنها با ثبت نام در یکی از این وب سایت ها و دریافت لینک شخصی می‌توانید کسب درآمد کرده و 30 درصد پورسانت دریافت کنید. با راه اندازی چنین سیستمی هم از دانلود غیر قانونی محصولات جلوگیری می‌شود، هم سایت ارائه دهنده محصولات، سایت توزیع کننده محصول و مخاطب سود خواهند برد.

همکاری در فروش با دعوت از دوستان

شاید شما هم بارها این پیام اسنپ را مشاهده کرده باشید که با دعوت دوستانتان به این اپلیکیشن شما شامل یک سفر رایگان یا درصدی تخفیف برای سفرهای بعدی خواهید شد. این مثال نمونه‌ای کاملا بارز از همکاری در فروش با دعوت از دوستان است. این روش توسط بسیاری از استارت آپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و بازخورد خوبی را نیز به همراه داشته است.

سیستم همکاری در فروش و تاثیر آن در افزایش درآمد

قبل از هر توضیح دیگری بهتر است بدانید استفاده از سیستم همکاری در فروش هیچ محدودیت زمانی و مکانی ندارد و همین امر به ظاهر ساده، باعث می‎شود شما با سرعت بالاتر و دردسر کمتری مسیر موفقیت را طی کنید. این سیستم اغلب برای وب سایت ‎ها و کسب و کارهای اینترنتی پیاده می‎شود اما برای کسب و کارهای سنتی هم می‎تواند روش مناسبی باشد.
سیستم همکاری در فروش زمانی باعث ثروتمند شدن شما می‌شود که به یک حقیقت مهم واقف باشید:
موفقیت و نیل به هدف نه فقط از طریق انتخاب بازاریابی واسطه‌ای به عنوان شغل، بلکه به واسطه عملکرد بی نقص شما در این عرصه حاصل می‎شود.
احتمالا شما هم اخبار ضد و نقیضی در مورد درآمدزایی از طریق همکاری در فروش به گوشتان خورده است. برخی می‎گویند، فعالیت در این حوزه چیزی جز اتلاف وقت نیست، این در حالی که همه ما شاهدیم برخی افراد سودهای چند صد میلیونی از این راه به جیب زده‌اند. حقیقت چیست؟ آیا استفاده از این روش بازاریابی سودآور است یا صلاح این است که عطایش را به لقایش ببخشیم؟ واقعیت این است که همه چیز به شما و نوع عملکردتان در این عرصه بستگی دارد. شما تعیین می‌کنید که جزو بازندگان این رقابت باشید یا برندگان.

راز موفقیت در سیستم همکاری در فروش چیست؟

احتمالا سوال فوق، پررنگ‎ترین سوالی است که در ذهنتان وجود دارد. برای اینکه بتوانید در سیستم همکاری در فروش موفق باشید، مسیر سختی در پیش نخواهید داشت اما برای کسب درآمد چشمگیر از این راه، نیاز به برنامه ریزی منسجم خواهید داشت. اگر نکات زیر را رعایت کنید، شانس موفقیت و درآمدزایی خود را تا حد زیادی افزایش می‎دهید:

  • برای موفقیت در این سیستم، مدام باید اطلاعات و دانش خود را بروزرسانی کنید. بازار این روزها دائم در حال نوسان است و هر چالش جدید، نیاز به آینده‎نگری دارد.
  • سابقه خود را با همکاری در فروش کالاهای بی‌کیفیت تخریب نکنید. زمان شما، با ارزش‌ترین دارایی است که در این راه صرف می‎کنید پس برای زمان خود ارزش قائل باشید و مطمئن باشید که سود خوب در گرو کیفیت است.
  • بازاریاب محصولی باشید که برای فروش آن نیاز به بازار گرمی‎های پوچ و توخالی نباشد و بتوانید با تکیه بر کیفیت محصول فروش بالایی داشته باشید.
  • حفظ مشتریان وفادار، سودمندتر و کم هزینه‎تر از جذب مشتریان جدید است، پس به این موضوع همیشه دقت داشته باشید و بر روی آن سرمایه‌گذاری کنید.
  • به پروسه نقل و انتقال پول در عرصه مورد نظرتان اشراف داشته باشید. باید بدانید سیستم تسویه حساب و انتقال پول به چه صورت است تا برنامه‎ریزی لازم برای آن را داشته باشید.
  • اگر می‎خواهید از طریق تولید محتوا بازاریابی واسطه‌ای خود را پیش ببرید، بهتر است با مشتریان و مخاطبان خود روراست باشید. این حس را به آن‎ها منتقل نکنید که تنها هدف کسب درآمد دارید. به مرور اعتماد مخاطبان خود را جلب ‎کنید و باعث افزایش فروش خود شوید.
  • اگر سیستم همکاری در فروش شما به وب سایت اینترنتی وابسته است، تنها به پیاده سازی تکنیک‎های سئو و شبکه های اجتماعی بسنده نکنید. بهتر است به صورت میدانی به شناخت بازار هدف بپردازید تا نتیجه بهتری بگیرید.