مارکت پلیس چیست؟

   نویسنده: راسا
1398/06/20
مارکت پلیس ها یکی از مناسب‌ترین فضاها برای فروش آنلاین محصولات شما هستند که در این مطلب درباره تمام نکات ریز و درشت آن توضیح خواهیم داد.

 

به اشتراک بگذارید: 
 

در چندین سال گذشته با افزایش محبوبیت خرید آنلاین در میان مردم، کسب و کارهای زیادی به فروش اینترنتی روی آورده‌اند که معمولا این کار را از طریق اپلیکیشن‌ ها یا وب سایت های فروشگاهی خود انجام می‌دهند. به تازگی روش جدید دیگری نیز برای فروش اینترنتی محصولات و خدمات به وجود آمده است که مارکت پلیس نام دارد. شاید الان برایتان سوال پیش آمده باشد که این روش چه تفاوتی با یک فروشگاه اینترنتی معمولی دارد و شما چگونه می‌توانید برای فروش محصولات خود از آن استفاده کنید؟ خب اگر به دنبال جواب این سوال هستید پیشنهاد می‌کنم خواندن این مقاله را از دست ندهید تا با زیر و بم کارایی مارکت پلیس ها به خوبی آشنا شوید.

تعریف مارکت پلیس

مارکت پلیس (MarketPlace) یا بازار آنلاین، نوعی از یک بازارچه اینترنتی است که مانند مدل فیزیکی‌اش کسب و کارهای زیادی می‌توانند با عضویت در آن محصولات خود را بفروش برسانند. این سیستم در قالب یک وب سایت یا اپلیکیشن اینترنتی پیاده سازی می‌شود تا بتواند به راحتی تعداد زیادی از فروشندگان و خریداران را به یکدیگر متصل کند.
در این بازارهای آنلاین تمامی ارتباطات مستقیما بین فروشندگان و خریداران انجام می‌شود ولی به دلیل اینکه مردم در واقع به خاطر اعتماد به مارکت پلیس ها از فروشندگان آن‌ها خرید می‌کنند، پس آن‌ها نیز باید نظارت کاملی روی نحوه کار و انجام امور فروشندگان داشته باشند تا مشکلی ایجاد نشود.

در انتخاب یک مارکت پلیس به چه نکاتی باید توجه کرد؟

از آنجایی که تعداد بازارهای آنلاین در ایران رو به افزایش است، بهتر است کمی درباره ویژگی‌های یک مارکت پلیس موفق بگوییم تا در انتخاب بهترین محل برای افتتاح یک فروشگاه اینترنتی، به شما کمک کند.
برنامه نویسی وب سایت یک مارکت پلیس باید به گونه‌ای باشد که نه تنها بتواند تعداد زیادی از فروشندگان را پذیرش کند بلکه به مشتریان آن‌ها نیز خدمات مناسبی ارائه دهد. برای مثال در زمان‌ تخفیف‌های شگفت انگیز، تعداد کاربرانی که برای خرید به وب سایت وارد می‌شوند به طور ناگهانی بسیار زیاد شده و وب سایت باید گنجایش این حجم زیاد از مخاطب را داشته باشد زیرا در غیر این صورت از دسترس خارج می‌شود. بهتر است حتی اگر خودتان در این زمینه دانش کافی ندارید، از افراد متخصص و باتجربه کمک بگیرید تا با مشکلات ناشی از ساختار فنی یک وب سایت مواجه نشوید.
وب سایت یک فروشگاه مارکت پلیس، علاوه بر برنامه نویسی دقیق باید طراحی کاربری مناسبی نیز داشته باشد زیرا خریداران فروشگاه های اینترنتی تمایل دارند دسترسی راحتی به محصولات مورد نیاز خود داشته باشند. علاوه بر این هرچه طراحی و رنگ‌های به کار رفته در یک فروشگاه اینترنتی جذاب‌تر باشد،‌ مخاطبان نیز برای خرید از آن مشتاق‌تر می‌شوند.
در صورتی که مدیران و کارمندان یک مارکت پلیس دانش بالایی در زمینه بازاریابی اینترنتی داشته باشند و تبلیغاتی درست و اصولی برای معرفی خود انجام دهند، می‌توانند آمار بازدید وب سایت خود را بالا ببرند و همین باعث می‌شود تا فروشندگان فعال در آن نیز از این افزایش مخاطب بهره‌مند شوند. به این ترتیب قبل از شروع همکاری با هر بازار آنلاینی بهتر است درباره نحوه مدیریتی صاحبان آن کاملا تحقیق کنید.

چرا مردم خرید از بازارهای آنلاین را ترجیح می‌دهند؟

در مارکت پلیس‌ ها نیز مانند بازارچه‌ها، انواع و اقسام محصولات با حدود قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسند و به همین دلیل برای مردم جذابیت بیشتری دارد. به دلیل رقابتی بودن بازارهای آنلاین، قیمت گذاری محصولات باید با دقت بالایی انجام شود تا مشتریان را به خرید از فروشگاه ترغیب کند.
علاوه بر این، خریداران می‌توانند نظرات مثبت و منفی خود را درباره تجربه خرید از فروشنده‌های مختلف را بنویسند تا دیگران نیز از آن‌ها استفاده کنند. بنابراین لازم است که شما به عنوان یک فروشنده بهترین برخورد و سرویس دهی را به مشتریان خود داشته باشید تا نظرات منفی آن‌ها را به حداقل ممکن برسانید.

انواع مارکت پلیس

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مارکت پلیس ها انواع مختلفی دارند و فقط مدل جهانی آن است که محصولات مختلفی را عرضه می‌کند.

مارکت پلیس عمودی:

مارکت پلیس عمودی، بازاری برای فروشگاه‌هایی است که در یک زمینه خاص فعالیت می‌کنند. برای مثال، یک مارکت پلیس می‌تواند تنها برای فروش لوازم کوهنوردی باشد و فروشگاه‌هایی که چنین لوازمی را می‌فروشند، می‌توانند اینجا عضو شوند.

مارکت پلیس افقی:

در یک فروشگاه مارکت پلیس افقی، انواع مختلفی از کالا فروخته می‌شود با این تفاوت که تمام این محصولات حداقل یک ویژگی مشترک دارند. برای مثال اگر یک بازار آنلاین کلیه وسایل و مایحتاج کودکان را ارائه کند، در این دسته قرار می‌گیرد و شما صرف نظر از نوع کسب و کارتان، اگر محصولی دارید که برای بچه‌ها قابل استفاده است، می‌توانید در این مارکت پلیس فعالیت کنید.

مارکت پلیس جهانی:

در این نوع از بازار آنلاین، فروش هر محصولی از لوازم دیجیتال گرفته تا مواد غذایی امکان پذیر است و کاربران آن نیز بدون محدودیت جنسی، سنی و … می‌توانند به راحتی خرید کنند.

نحوه درآمد مارکت پلیس‌ ها

در یک مارکت پلیس، تمامی پرداخت‌ها و تراکنش‌های مالی بین فروشنده و خریدار انجام می‌شود و صاحبین آن هیچ نقشی در رد و بدل کردن پول ندارند. به همین دلیل، چنین قابلیتی می‌تواند یک نکته مثبت برای فروشندگان باشد. با این حساب پس درآمد یک مارک پلیس از کجا تامین می‌شود؟
مارکت پلیس ها از چندین روش می‌توانند درآمد زایی کنند. با توجه به اینکه ترافیک اینترنتی مارکت پلیس ها نسبت به وب سایت های دیگر بیشتر است، یکی از روش‌های درآمد زایی آن‌ها قرار داد با اپراتورهای اینترنتی است.
روش دیگر درآمدزایی بازارهای آنلاین این است که هر فروشنده در ابتدای کار خود هزینه‌ای را به صاحبین مارکت پلیس بپردازد. این مبلغ در معنای فیزیکی می‌تواند به عنوان اجاره محسوب شود. علاوه بر موارد اشاره شده، دو طرف قرارداد می‌توانند توافق کنند که هر شخص به ازای فروش محصولات خود کمیسیونی برای مارکت پلیس در نظر بگیرد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تمام نکاتی که شما به عنوان فروشنده برای شروع کار در یک مارکت پلیس نیاز دارید را در اختیارتان بگذاریم تا با دید بهتری وارد این مدل از فضای فروش اینترنتی شوید. پس سعی کنید قبل از شروع به کار تمامی جوانبی که در این مطلب به آن‌‌ها اشاره کردیم را در نظر بگیرید و تحقیقات کافی را انجام دهید.