بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) چیست؟

   نویسنده: راسا
1398/06/09
آیا می‌دانید شبکه های اجتماعی می‌توانند تاثیرات مثبت زیادی در بازاریابی و رونق کسب و کار شما داشته باشند؟

 

به اشتراک بگذارید: 
 

امروزه شبکه های اجتماعی به عضو جدا نشدنی زندگی ما تبدیل شده‌اند و قطعا کمتر کسی است که با آن‌ها آشنایی نداشته باشد. افزایش محبوبیت این شبکه‌ها، نه تنها در زندگی عادی مردم بلکه در نوع بازاریابی کسب و کارها نیز تغییرات زیادی به وجود آورده است تا جایی که بسیاری ترجیح می‌دهند برای تبلیغات خدمات و محصولات خود از شبکه های اجتماعی استفاده کنند. این کار علاوه بر اینکه هزینه کمتری نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی دارد، بیشتر نیز مورد استقبال مردم قرار گرفته است. جالب است بدانید که بسیاری از کسب و کارها تنها با این روش، فروش خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند.
مهمترین نکته در نتیجه گرفتن از بازاریابی شبکه های اجتماعی، آشنایی با اصول کار با این شبکه ها است که در ادامه این مقاله، درباره آن‌ها و همچنین نحوه فعالیت در تعدادی از شبکه های اجتماعی پرطرفدار ایران توضیح خواهیم داد.

اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing) که در انگلیسی به اختصار SMM نامیده می‌شود، در واقع شامل فعالیت‌هایی است که برای جذب مشتری و افزایش فروش از طریق سوشیال مدیا (شبکه‌های اجتماعی) انجام می‌شوند. برای بازاریابی به این روش، در گام اول باید شبکه های اجتماعی مناسب حوزه کاری خود را بشناسید و محتوای مناسب آن‌ها را تولید کنید.

اولویت بندی

برای شروع SMM، در ابتدا بهتر است رفتارهای مخاطبان خود را به خوبی بشناسید یعنی با تحقیق درباره سن، جنسیت، علایق و ... شبکه های اجتماعی مورد علاقه آن‌ها را پیدا کنید و اولویت کار خود را روی آن‌ها بگذارید.
برای مثال، قشر جوان جامعه بیشتر از اینستاگرام و توییتر استفاده می‌کنند. با این حال اگر تولید محتوای آموزشی و تخصصی انجام می‌دهید، استفاده از شبکه اجتماعی لینکدین نیز بسیار موثر است. همچنین اگر توانایی تولید ویدیوهای باکیفیتی در رابطه با بیزینس خود را دارید، می‌توانید از یوتیوب یا آپارات استفاده کنید.

تولید محتوای مناسب

بعد از انتخاب سوشیال مدیاها، نوبت به تولید محتوای مناسب برای آن‌ها می‌رسد. مثلا در اینستاگرام باید عکس یا ویدیو پست کنید و هرچه کیفیت آن‌ها بیشتر باشد، در نگاه مشتری حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسید. در توییتر نیز متن‌های کوتاه و تاثیرگذار از زبان خودتان، در جذب خواننده بهتر عمل می‌کنند.
به یاد داشته باشید که برای جواب گرفتن از بازاریابی شبکه های اجتماعی، باید مرتب در آن‌ها فعالیت کنید و برای این کار نیز بهتر است از قبل برنامه‌ریزی کنید. در صورتی که وقت کافی ندارید، می‌توانید مسئولیت انجام امور مربوط به سوشیال مدیاها را به شخص خاصی بسپارید.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی معروف و پرطرفدار در ایران

حالا که در مورد انتخاب شبکه های اجتماعی مناسب برای کسب و کارها توضیح دادیم، می‌خواهیم از چگونگی فعالیت در آن‌ها را بگوییم.

اینستاگرام

اینستاگرام در حال حاضر محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران به حساب می‌آید که اکثر کسب و کارها در آن فعال هستند. یکی از اولین اقدامات برای جذب مشتری در اینستاگرام، داشتن صفحه عمومی و تغییر کاربری آن به یک حساب بیزینسی یا حرفه‌ای است تا بتوانید نوع کسب و کار خود را در آن مشخص کنید. به این ترتیب مخاطب می‌تواند در نگاه اول به راحتی با شما آشنا شود.
با هشتگ گذاری مناسب در پست‌های اینستاگرام، افراد علاقه‌مند به حوزه کسب و کار شما به راحتی می‌توانند به پست‌های شما دسترسی پیدا کنند. البته توجه داشته باشید که از هشتگ‌های مرتبط با محتوای خود استفاده کنید چون هشتگ‌های بی‌ربط صرفا مخاطب را نسبت به شما بی‌اعتماد می‌کنند.
با نوشتن کپشن‌های جذاب و طرح پرسش‌های مرتبط با کسب و کار، مخاطبان خود را به کامنت گذاری تشویق کنید تا بتوانید ارتباطی قوی با آن‌ها ایجاد کنید. همچنین جواب دادن سریع و کامل به کامنت‌ها و دایرکت‌های مشتریان نیز می‌تواند اعتماد آن‌ها را جلب کند.
اگر وب سایت یا کانال تلگرامی برای کسب و کار خود دارید، می‌توانید آدرس آن را در توضیحات صفحه خود بگذارید تا دسترسی افراد به آن‌ها نیز میسر شود. در اینستاگرام، لینک‌های موجود در متن پست‌ها کارایی خاصی ندارند و مخاطب نمی‌تواند روی آن‌ها کلیک کند ولی اگر صفحه شما بیش از 10 هزار فالوور داشته باشد، می‌توانید در استوری‌های خود لینک صفحات وب سایت را قرار دهید تا کاربران را به راحتی به صفحات مورد نظر خود هدایت کنید.

لینکدین

لینکدین یکی از قوی‌ترین و مهمترین شبکه های اجتماعی دنیا است که در زمینه کاریابی فعالیت دارد. افراد با عضویت در لینکدین می‌توانند رزومه‌های خود را در این شبکه اجتماعی قرار دهند و از استخدام‌های شرکت‌های دیگر اطلاع پیدا کنند. البته این تنها کاربری شبکه اجتماعی لینکدین نیست. کسب و کارها و افراد متخصص می‌توانند به واسطه این شبکه اجتماعی تخصصی با یکدیگر بیشتر آشنا شوند و برای بهبود کسب و کار خود از آن بهره ببرند. اگر شما وب سایتی برای کسب و کار خود دارید، می‌توانید خلاصه‌ای از مقالات بلاگ خود را به همراه لینک آن‌ها در لینکدین پست کنید تا افرادی که شما را دنبال می‌کنند با کلیک روی آن‌ها، به وب سایت شما هدایت شوند.

فیسبوک

فیسبوک یکی دیگر از شبکه‌ های اجتماعی است که در گذشته بیشتر مورد توجه مردم در ایران بود و با روی کار آمدن اینستاگرام کم کم از دور خارج شد. با این حال هنوز کسب و کارها برای بازاریابی در سوشیال مدیاها از آن استفاده می‌کنند. نحوه بازاریابی در فیسبوک نیز دقیقا مانند لینکدین است و تنها به خلاصه‌ای از متن مقاله و لینک مورد نظر شما نیاز دارد. البته فیسبوک فضایی همگانی‌تر است و مانند لینکدین یک شبکه اجتماعی تخصصی به حساب نمی‌آید.

پینترست

پینترست یکی از شبکه های اجتماعی است که صرفا در زمینه عکس فعالیت می‌کند. نکته‌ای که درباره پینترست وجود دارد، این است که عکس‌های شما باید خلاقانه و منحصر به فرد باشند تا مخاطب جذب آن‌ها شود. شما می‌توانید هر عکسی را که با استفاده از فتوشاپ یا دیگر نرم افزارهای ویرایش عکس درست می‌کنید در حساب پینترست کسب و کار خود آپلود کنید و اگر مطلبی درباره آن در وب سایت خود نوشته‌اید به آن لینک دهید تا افراد بتوانند با کلیک روی آن، مطلب شما را در وب سایتتان مطالعه کنند.

تلگرام

تلگرام در واقع یک شبکه اجتماعی محسوب نمی‌شود و یک پیام رسان است. با این حال به دلیل قابلیت ایجاد کانال در این برنامه، بسیاری از کسب و کارهای ایرانی از تلگرام به جای وب سایت استفاده می‌کنند و تمامی محصولات، خدمات و اطلاع رسانی‌های خود را از طریق آن انجام می‌دهند. تلگرام نیز مانند دیگر برنامه‌هایی که درباره آن‌ها توضیح دادیم، قابلیت لینک گذاری دارد و اگر شما یک وب سایت داشته باشید، می‌توانید به راحتی مشتریان زیادی را از طریق تلگرام جذب کنید. نکته قابل توجه آن است که ربات های فروش تلگرام ابزاری هستند که به تازگی روی کار آمده‌اند و با استفاده از آن‌ها می‌توان در زمان بسیار صرفه جویی کرد و باعث جذب مخاطبان بیشتری شد.

توییتر

بازاریابی از طریق توییتر یکی دیگر از روش‌هایی است که نقش مفیدی در تبلیغات کسب و کارها دارد. نحوه جذب مشتری در توییتر همانند لینکدین و فیسبوک است و با توجه به قابلیت هشتگ زدن در توییتر،‌ افراد مختلف می‌توانند مطالب حوزه کسب و کاری شما را به راحتی دنبال کنند.

یوتیوب

یوتیوب یک شبکه اجتماعی مخصوص ویدیو است.. اگر شما در کسب و کار خود شخصی را دارید که می‌تواند ویدیوهای جذاب و کاربردی تولید کند، استفاده و بازاریابی از طریق یوتیوب را شدیدا به شما پیشنهاد می‌کنیم. فیلم‌های آموزشی و سرگرم کننده برای مخاطبان بسیار جذاب است. با درج لینک مقالات و صفحات وب سایت خود در توضیحات هر ویدیو، دسترسی کاربران را به آن‌ها راحت می‌کنید.
علاوه بر یوتیوب، آپارات نیز یک سرویس اشتراک ویدیو ایرانی است. با این تفاوت که در نسخه معمولی آپارات شما فقط می‌توانید لینک وب سایت خود را در توضیحات صفحه اصلی قرار دهید و با خرید نسخه پیشرفته امکان لینک گذاری در متن ویدیوها را خواهید داشت.

تحلیل نتایج و تغییر استراتژی شبکه های اجتماعی

تا اینجا با اصول بازاریابی در تعدادی از شبکه های اجتماعی آشنا شدیم ولی نکته مهم این است که شما باید بعد از هر دوره زمانی عملکرد و نتایج فعالیت‌های خود را در سوشیال مدیاها بررسی کنید تا اگر به نتیجه دلخواه نرسیده بودید، آن‌ها را تغییر داده یا حتی تمرکز خود را روی شبکه اجتماعی دیگری بگذارید. با تمام این اوصاف، فعالیت مستمر در هر شبکه اجتماعی از رموز موفقیت شما خواهد بود.