رایانش ابری سپهر برگزیده ی جایزه ی بهترین نرم افزار تحت وب از نظر کاربردپذیری شد.

   نویسنده: تیم پشتیبانی
1393/09/25
در روز جهانی کاربردپذیری، رایانش ابری سپهر، دیجی کالا ، نت برگ و اپلیکیشن نبض بازار برگزیده ی جایزه ی کاربردپذیری شدند.

 

به اشتراک بگذارید: 
 

 

رایانش ابری سپهر برگزیده ی جایزه ی بهترین نرم افزار تحت وب از نظر کاربردپذیری شد. کاربردپذیری به زبان ساده میزان رضایت کاربر در استفاده از یک نرم افزار برای رسیدن به اهداف خود است. در واقع توجه به کاربردپذیری (usability) در طراحی و تولید نرم افزار سبب می شود استفاده از نرم افزار ساده، روان و قابل استفاده برای همگان شود.

رایانش ابری سپهر در دسته ی بهترین نرم افزار تحت وب ، دیجی کالا بهترین فروشگاه اینترنتی و اپلیکیش نبض بازار به عنوان بهترین اپلیکیشن موبایل برگزیده شدند.این مراسم در تاریخ 20 آذر 93 در سازمان فناوری اطلاعات ایران و در حاشیه ی همایش کاربردپذیری برگزار گردید. برندگان، لوح تقدیر و تندیس کاربردپذیری را از دست نصراله جهانگرد، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، و با حضور شاهین طبری رئیس کمیسیون نرم افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و دکتر ربیعی ریاست پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی شریف دریافت نمودند.

 موارد اصلی در کاربردپذیری عبارت است از :

  • کارآمدی یا اثربخشی (Effectiveness)

نشان می‌دهد که یک محصول، چقدر در زمینه مورد استفاده‌اش، مناسب و اثربخش است. خصیصهٔ کارآمدی، به توانایی محصول در برآورده‌کردن نیازهای کاربر اشاره می‌کند.

  • کارآیی (Efficiency)

نشان می‌دهد که یک محصول، چقدر به کاربران کمک می‌کند تا عملیات (Task) مورد نظرشان را به انجام برسانند. خصیصه ی کارآیی، به کیفیت عملکرد محصول در زمان استفاده، و قابلیت‌های آن برای افزایش بهره‌وری اشاره می‌کند.

  • ایمنی (Safety)

نشان می‌دهد که یک محصول، چگونه از کاربران در مقابل شرایط خطرناک و وضعیت‌های ناخواسته، محافظت می‌کند. یک محصول خوب، باید از کاربر در برابر عوامل خارجی خطرناک (مثل تشعشع)، یا انجام اعمال ناخواسته به طور اتفاقی، محافظت کرده و در صورت امکان، به قابلیت‌های واگرد (Undo)، و ترمیم (Recovery) و احیا (Restore) نیز مجهز باشد.

  • امکانات (Utility)

نشان می‌دهد که یک محصول، چه قابلیت‌های عملیاتی مناسبی را فراهم می‌کند تا کاربران بتوانند آنچه را که می‌خواهند، انجام دهند، یا به آنچه که نیاز دارند، دست پیدا کنند. یک محصول خوب، باید امکانات متنوعی را برای ساده‌کردن و تسریع انجام عملیات‌ها - به روشی که کاربر می‌پسندد - فراهم کند. مثلاً برخی نرم‌افزارها به میان‌برهایی مجهز هستند که انجام یک عملیات طولانی را ساده‌تر می‌کنند.

  • آموزش‌پذیری (Learnability)

نشان می‌دهد که آموختن نحوه استفاده از سیستم، چقدر آسان است.

  • یادآوردپذیری (Memorability)

نشان می‌دهد که به خاطرآوردن نحوه استفاده از یک محصول، چقدر آسان است؛